I en ny föreläsning jag erbjuder, fokuserar jag på det där med grupper som ska jobba ihop. Jag säger ska, eftersom vi i de allra flesta fall väljer en anställning, ett uppdrag eller ett projekt som vi tycker verkar intressant.
I vissa fall har vi också turen att få en uppfattning om de som vi ska arbeta tillsammans med. Om stämningen, politiken och koderna. Det vi brukar kalla kulturen. Den där som sägs sitta i väggarna, fast jag hävdar att den istället sitter i oss. Den är vi. Vi som jobbar där.
Ibland består en arbetsplats eller ett team av personer som vi inte helt och hållet förstår oss på. Kanske kommer vi från olika bakgrund med olika jobbkultur, personlighet och syn på arbetslivet.
Kanske är det inte alltid helt enkelt?
Efter en tillbakablick (har nog inte fått med alla) kan jag i alla fall konstatera att jag de senaste 10 åren i mitt yrkesliv har:
- Jobbat på återkommande basis med minst 30 olika projekt-, styr- och arbetsgrupper.
- Coachat minst 60 olika konstellationer och grupper av människor.
Jag har upplevt och jobbat med så många fantastiska team!
Jag har också sett vilka faktorer som sätter käppar i hjulen för goda samarbeten.
Föreläsning in the making…